Refleksja po warsztatach filozoficznych

Po pogadankach filozoficznych w księgarni Matras przy Nowym Świecie 41.

 

Myślę, że księgarnia i wygodny, kolorowy kącik w niej zorganizowany, były bardzo dobrym miejscem na organizację tego typu zajęć. Jak to dzieci stwierdziły po spotkaniu, już w trakcie rozmowy w klasie,"była bardzo miła atmosfera". Z pewnością te zewnętrzne rzeczy - kolorowe poduchy na podłodze, miękkie pufy... też się na tę atmosferę złożyły. Nie mniej jednak osoba prowadząca jak i same dzieciaki miały na to, co się tam działo duży wpływ.

Jestem przekonana, że warto organizować tego typu zajęcia, nawet, jeśli nie wszystkie dzieci aktywnie w nich uczestniczą. Pokazywać im, że rozmowa to nie tylko konkretne informacje o tym, co trzeba zrobić, co załatwić, gdzie pójść ... i co wykonać. To, że mogą się wypowiadać, zastanawiać, wyrażać swoje przemyślenia, wątpliwości na tematy nieco abstrakcyjne, niekonkretne, nie związane z ich doświadczeniami, poszerza ich horyzonty myślowe, powoduje, że coś tam w głowach zaczyna się dziać większego niż "Co widzisz na ilustracji?" i "Ile to 2 razy 6".

Ogólnie zawsze jestem za tym, żeby iść wyżej i dzieciom poszerzać szeroko rozumiane pole widzenia. 

 

Anna Krawczyk - Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135 w Warszawie.

Złote Słoneczniki 2014

 

Pogadanki filozoficzne z Eureką otrzymały Złote Słoneczniki 2014 w kategorii LOGIKA. Nagrodę przyznawaną przez portal czasdzieci.pl, za nabardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci w Warszawie !!!

To dla nas duże wyróżnienie, biorąc pod uwagę zacność konkurencji !!! Dziękujemy Jury konkursu oraz wszystkim osobom, które na nas głosowały.

Rekomendacje

 Pracownia Filozoficzna Eureka to dla mnie prawdziwe odkrycie.

Zajęcia prowadzone przez Panią Joannę Wągiel to poważna rozmowa z dziećmi o sprawach, które są ważne dla człowieka bez względu na wiek. Każde spotkanie ma swój temat przewodni, stanowiący punkt wyjścia do stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Proces ten staje się narzędziem konstruowania świata. Pobudza do samodzielnego myślenia, rozwija umiejętności wypowiadania się w grupie. Uczy zaufania do siebie i otwartości na innych, dając dzieciom wiele satysfakcji z dokonywania własnych odkryć.

Ujmujące, z jakim szacunkiem, ciekawością i afirmacją myślenia dziecka Pani Joanna stawia tezy, zachęca do intelektualnych eksperymentów, eksploruje wraz z uczestnikami zajęć sposoby rozumienia istnienia, czasu, materii, formy.

Mój starszy synek – stały bywalec zajęć Pani Joanny – wyjaśnia młodszemu bratu:

- Już wiadomo jaki jest temat spotkania. To zagadka. Ja na razie jeszcze tej zagadki nie rozumiem, ale na zajęciach zrozumiem, o co w tej zagadce chodzi.

Zrozumieć zagadkę – polecam tę frajdę wszystkim ciekawym świata dzieciom i ich rodzicom.
Joanna Kantor-Martynuska