Drukuj

O czym można filozofować z dziećmi ?

listy

Czy słowo to kuzyn wiatru? A może powietrze, któremu nadajemy dźwięk? Co to jest rzeczywistość i czy prawdziwe jest tylko to, co można zobaczyć i dotknąć?

Z filozofowaniem spotkały się po raz pierwszy dzieci z drugiej klasy ze Szkoły Podstawowej nr 44 w Gdańsku. Zastanawialiśmy się wspólnie czy możliwe jest wejść do szafy a wyjść w lesie, tak jak zrobiła to Łucja z Opowieści z Narni C.S. Lewisa? Można – jeśli szafę wstawisz do lasu, jeśli podczas pobytu w szafie, ktoś urządzi las w pokoju, może kiedyś, kiedy możliwa będzie teleportacja.

Tylko wyobraźnia umagiczni rzeczywistość! Wtedy wszystko jest możliwe. Zastanawialiśmy się, co to takiego rzeczywistość. Rzeczywiste jest to, co jest prawdziwe, co mogę dotknąć, poczuć zmysłami. Rzeczywiste jest to, co istnieje. A po czym poznajemy, że człowiek to człowiek? Na to nie ma konkretnej odpowiedzi. Jak się jest człowiekiem to ma się mózg, serce, płuca. Mózg myśli, serce bije, a płuca?... płucują. No właśnie, czy to mózg myśli, czy raczej właściciel mózgu? Nad tym głowią się neuropsychologowie oraz kognitywiści! Kto wie, kto z uczestników spotkania zasili ich szeregi, bo dyskusja była przednia i widać żywe zainteresowanie tematem.

Z szóstoklasistami o NICZYM ;-)

Jak istnieje NIC?

Co to w ogóle znaczy? Takie pytanie.

Tak rozpoczęliśmy spotkanie, do którego uczestnicy początkowo nieufnie podchodzili. Gdzie tkwi haczyk, domyślali się.

NIC się nigdy nie zaczyna i nigdy nie kończy, taką definicję usłyszałam od jedenastolatka! NIC to zero totalne, NIC nie posiada przestrzeni. Wręcz przeciwnie, NIC posiada tylko i wyłącznie przestrzeń, bronił swego zdania uczestnik dyskusji.

W opozycji do NIC istnieje COŚ. COŚ istnieje celowo. Ma swą przyczynę. Jak czegoś nie widać to nie znaczy, że tego nie ma. A przykład? Szczęście. Dobra atmosfera, atomy.

Uzgodniliśmy, że NIC istnieje na poziomie semantycznym i możemy o nim mówić w odniesieniu do konkretnej rzeczy, np. jest ręka, nie ma ręki!

Co Wy na to? Dyskutowali uczniowie z 6 klasy.