Drukuj

Filozofowanie w Sadlinkach

Czy warto zastanawiać się w filozoficzny sposób nad światem, czyli dokonać oglądu rzeczy z możliwie każdej strony, próbowały tego dociec dzieci z klasy VIa Szkoły Podstawowej w Sadlinkach. Celem spotkania było pokazanie uczestnikom, że filozofowanie jest przyjemne, że rozwija, zmusza do myślenia i co najważniejsze, nie jest jakąś smutną dyscypliną naukową, a wręcz przeciwnie – to pełna życia i treści dziedzina nauki.

Co to takiego filozofia? Czy filozofia to iluzja? Związana jest z rozmową? Tak rozpoczęliśmy pierwsze w Sadlinkach warsztaty filozoficzne. Spokojnie, rzeczowo, po kolei, dotarliśmy wspólnie do tego, że to filozofia to umiłowanie mądrości.

Za wprowadzenie do dyskusji posłużył, nam odczytany przez Julkę fragment baśni, C.S. Lewisa w krainie Narnii. Czym jest rzeczywistość? Jak ją rozumiemy? Rzeczywistość, to ta chwila w której jestem, stwierdziła Wiktoria. Czy istniejemy, czy żyjemy, a jeżeli tak, to w jaki sposób? Jak możemy stwierdzić, że żyjemy? Czy nasze zmysły dają nam rzetelną wiedzę o naszym istnieniu. W jaki sposób istnieją myśli? Jak istnieje różowy słoń, o którym pomyśleliśmy? A baśń, czy istnieje wtedy gdy ją czytam, czy też kiedy zamykam książkę, to nadal jest? Jak istnieje człowiek? Czy można wejść do szafy i wyjść w lesie? Tu należne słowo -ogromny szacunek dla kolegi, który jako jedyny miał odwagę mieć inne zdanie niż koledzy i koleżanki. Co jest niezbędne nam do tego, aby być człowiekiem? Czy Van Gogh bez ucha, był wciąż tym samym Van Goghiem? Takie dylematy dyskutowaliśmy.

To najwspanialszy etap zajęć, kiedy oczy i uszy otwierają się, na twarzach dzieci pewnych tego, że to co mówią jest ważne i ciekawe, gości uśmiech.

Zajęcia skończyliśmy z niedosytem rozmowy.

Dawanie dziecku zadań tylko i wyłącznie zgodnych z jego możliwościami i rozwojem, nie prowadzi go na przód. Dziecko rozwija się dzięki interakcjom, które dostarczają bodźców wykraczających ponad jego obecny poziom rozwoju. To słowa Lwa Wygotskiego, zwanego Mozartem psychologii.

Te słowa mam z tyłu głowy, gdy rozmawiam z fantastycznymi filozofującymi dziećmi i młodzieżą. Celem Pracowni Filozoficznej Eureka jest pokazanie dzieciom i młodzieży, że filozofowanie jest naturalne człowiekowi, że jest wspaniałym pomysłem na przyjemne spędzanie czasu, które jednocześnie przy okazji rozwija umiejętności myślenia, argumentowania, skłania do poszukiwań.