Drukuj

Filozoficzna dolina krzemowa w Kaliskach. A może jesteśmy złudzeniem?

Ten kwietniowy dzień na zawsze zapisze mi się w pamięci jako odkrycie filozoficznej doliny krzemowej w Kaliskach. Miałam ogromną przyjemność dyskusji z dziećmi z klas drugich Szkoły Podstawowej w Kaliskach, spotkanie zostało zorganizowane przez Bibliotekę Publiczną w Kaliskach. 

Na początku spotkania z dziećmi zdałam pytanie, co to jest filozofia i z czym się kojarzy, otrzymałam odpowiedź, filozofia odpowiada na pytanie dlaczego? To było dla mnie jak hitchcockowskie trzęsienie ziemi, później było coraz ciekawiej, czy jabłko, które trzymam w dłoni istnieje? Nie mam pewności odpowiedziała mi rezolutna ośmioletnia Matylda, i dodała, a jeśli to tylko złudzenie? A może wydaje mi się, że śnię? I tu rozgorzała dyskusja, próbowano udowodnić, że nie śnimy, bo przecież uderzyłam się idąc tutaj i to czułam; bo jak może nam wszystkim się śnić to samo; bo mogę dotknąć to jabłko, a nawet je zjeść! 

Zaczęły padać filozoficzne pytania i dzieci próbowały na nie same odpowiedzieć, dlaczego przyroda istnieje? By upiększyć świat, aby można było jeść itd. Dlaczego istnieje świat? Bo Bóg go stworzył, bo zderzyły się dwie planety. Rozmawialiśmy o odwadze głoszenia własnego zdania, zwłaszcza kiedy jest ono inne niż pozostałych, jako przykład mając Mikołaja Kopernika. Padło kilka tłumaczeń teorii heliocentrycznej, dzieci przejechały filozoficznym pociągiem napędzanym słowami - filozofia - miłość mądrości, tworzyły hasła filozoficzne do głuchego telefonu i poszły w świat upewnione, że to właśnie dzieci są najlepszymi filozofami i również dlatego mają prawo pytać - dlaczego, a my, dorośli mamy obowiązek na nie odpowiedzieć.

Były to przesympatyczne dwie godziny spędzone z klasami II a i II b, przepełnione twórczymi i konstruktywnymi refleksjami, doświadczeniami nad istnieniem człowieka, sprawdzaniem co stanowi o tym, że jesteśmy ludźmi itd. 

Zachęcam wszystkich do rozmów z dziećmi na tematy ich frapujące, będzie to czas, który zainwestujecie w przyszłość Waszego dziecka. Dacie mu potężne narzędzie w postaci poczucia własnej wartości.